Ny aftale flytter ordningen for utilsigtede hændelser fra staten til regionerne

02-10-2024

Danmark indførte som det første land i verden en lov om patientsikkerhed, hvorefter sundhedspersoner sanktionsfrit fik pligt til at rapportere utilsigtede hændelser til brug for læring i sundhedsvæsenet. En ny aftale mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner flytter ordningen med utilsigtede hændelser fra staten til regionerne.

Den nye aftale mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner betyder, at Danske Regioner overtager opgaven med at modtage og analysere rapporteringer om utilsigtede hændelser samt driften af databasen med indrapporteringer fra sundhedspersonale, patienter og pårørende på tværs af regioner, kommuner, almen praksis og apoteker.

Den nye aftale glæder indenrigs- og Sundhedsminister Sophie Løhde:

Arbejdet med at styrke patientsikkerheden er vigtigt og har gennem årene udviklet sig og gør det fortsat. Det er i ældreplejen, på sygehusafdelingerne og andre steder i sundhedsvæsnet, at sundhedsmedarbejderne i det daglige oplever, hvor der kan være udfordringer med sikkerheden, og indrapporterer hændelser, så kolleger kan lære af dem. Derfor har blandt andre Dansk Selskab for Patientsikkerhed i flere år ønsket, at arbejdet med databasen blev flyttet væk fra staten og tættere på driftsorganisationerne, og jeg er glad for, at regionerne fremover kommer til at stå for ordningen med utilsigtede hændelser.

Formålet med indrapporteringerne af utilsigtede hændelser er at forebygge, at lignende hændelser sker igen. Indrapporteringerne tegner et billede af, hvor er der er risiko for patientsikkerheden, og hvor man bør ændre arbejdsgange eller systematik. 

Med aftalen vil Danske Regioner fra 1. maj 2025 videreføre databasen for utilsigtede hændelser (UTH), der hidtil er blevet drevet af Styrelsen for Patientsikkerhed.

Anders Kühnau, formand for Danske Regioner, er glad for aftalen, der er et vigtigt skridt for patientsikkerheden:

Det er afgørende for arbejdet med patientsikkerhed, at personalet fortsat kan være trygge ved at indrapportere sanktionsfrit.  Andre lande misunder os, at vi har skabt en kultur med så stor tryghed, at man åbent kan tale om og lære af utilsigtede hændelser. Det udvikler og løfter kvaliteten og sikkerheden i vores sundhedsvæsen. Derfor er jeg meget tilfreds med den nye aftale, der sikrer videreførelse af den unikke danske ordning, siger han og tilføjer:

Databasen er grundlaget for, at personalet i sundhedsvæsnet kan rapportere, og at man på tværs af behandlingssteder kan se mønstre og dermed lære af hinanden til gavn for patientsikkerheden.

Ordningen med pligt til rapportering af utilsigtede hændelser trådte i kraft den 1. januar 2004, og i 2009 og 2010 blev pligten udvidet til også at omfatte den kommunale sundhedssektor, det præhospitale område og apoteker. Desuden fik patienter og pårørende mulighed for at rapportere utilsigtede hændelser.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil nu sammen med bl.a. Danske Regioner tilvejebringe en ny ramme om indrapporteringerne, herunder om indrapporteringspligt.

Fakta

Om utilsigtede hændelser

Når noget går galt i forbindelse med sundhedsfaglige opgaver, kalder man det en utilsigtet hændelse (UTH). Det er en hændelse, som har eller kunne have haft konsekvenser for patienten i forskellig grad.

Sundhedspersoner har pligt til at rapportere UTH’er til Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD). I 2023 blev der indsendt næsten 410.000 UTH til DPSD.